Mixed Reality….van hype naar serieuze business
Afgelopen dinsdag hadden we bij Solventa een Open Space met als rode draad nieuwe technologie en de impact hiervan op economie, samenleving, het bedrijfsleven en individuen. Dat nieuwe technologie impact heeft staat als een paal boven water. Diverse klanten van ons experimenteren inmiddels met de Blockchain, Artificial Intelligence, IoT, en andere organisatorische en technologische ontwikkelingen. We bevinden ons midden in een revolutie van netwerken, platformen, mensen en technologie, waarbij de grenzen vervagen tussen fysieke, digitale en biologische gebieden. Hoe snel de ontwikkelingen zich ontvouwen blijft koffiedik kijken, en zal per sector verschillen, maar dat we midden in de verandering zitten is evident.
Een toepassing waar ik zelf altijd (positief) kritisch over ben geweest en waarvoor ik (toch) steeds meer mogelijkheden zie is de toepassing van Mixed Reality. We hebben tijdens de Open Space een demonstratie gehad van de Microsoft Hololens. Eerder heb ik deze Hololens mogen ervaren tijdens de CIBIT en de ‘Week van de Ondernemer’.
De Hololens projecteert hologrammen in de echte fysieke wereld met een zogenaamde HMD (Head Mounted Display). De HoloLens is de eerste volledig ongebonden, doorzichtige holografische computer. Deze ‘bril’ combineert Augmented Reality nagenoeg naadloos met de fysieke omgeving. We noemen deze ervaring Mixed Reality. Hologrammen vermengd met de echte wereld zal geheel nieuwe manieren creëren om te communiceren, te werken of te spelen. Maar wat kun je er eigenlijk echt mee en wat maakt deze ontwikkeling zo bijzonder?
Zoals wel vaker het geval is met dergelijke ontwikkelingen springt de game industrie als eerst bovenop deze nieuwe ‘gadget’. Voor het bedrijfsleven zijn er echter ook legio toepassingen te verzinnen. Denk hierbij aan het verzorgen van trainingen, het uitleggen van complexe processen en handelingen, e-learning, magazijnbeheer, gezichtsherkenning, realtime feedback i.c.m. smartglasses in de industrie, hulp op afstand (meekijken), om metingen te verrichten (afstand, omtrek of complexe volume metingen), voor marketing doeleinden, etc. etc.
De verwachting van Gartner is dat deze ontwikkeling binnen 2 tot 5 jaar echt doorzet en voet aan de grond zal krijgen binnen organisaties. Binnen Solventa bouwen we daarom nu de benodigde (architectuur)kennis op dit gebied op, zodat we voor onze klanten deze ontwikkeling kunnen duiden in de context van hun organisatie.
Mixed Reality….van hype naar serieuze business
Hololens CIBIT 2017