Woonstad Rotterdam (WSR) is een 100% Rotterdamse woningcorporatie. Al meer dan 100 jaar biedt WSR woonruimte aan burgers en bedrijven. Het is een grote speler in de stad: 1 op de 6 Rotterdammers woont in een huis van WSR.
WSR heeft zich ambitieuze doelen gesteld voor de komende jaren, en een nieuwe ondernemingsstrategie opgesteld. Dat vraagt ook een verandering van de organisatie. De medewerkers moeten écht in staat worden gesteld om de bewoners en klanten zo goed mogelijk te helpen.
Er is een klantonderzoek uitgevoerd om te meten hoe de klanten van Woonstad de kernwaarden van WSR waarderen. Ook is er al een klantstrategie opgesteld.
De architecten van WSR vragen om coaching voor 13 weken voor 1 dag in de week voor het opstellen van een klant domeinarchitectuur. In die tijd bepalen we welke informatie we nodig hebben, hoe we die ophalen en welke workshops we plannen. De inspanning van de Solventa architect zit vooral op het aanreiken van middelen en het toepasbaar maken daarvan.
We introduceren een stukje van onze aanpak “Continuous Outcome Driven Architecture (lees hier mee over CODA)” dat gaat over domeinsturing.
Ook brengen we onze kennis uit de gemeentemarkt in. De omnichannel architectuur vanuit de VNG blijkt goed toepasbaar te zijn op een woningcorporatie.
Door het toepassen van eerder op andere plekken opgedane kennis is met minimale begeleiding van Solventa door Woonstad Rotterdam een klantdomeinarchitectuur opgesteld. Hiermee kunnen ze een efficiënt inkoopproces doorlopen voor vernieuwing van de klantomgeving.