Focus op business value
In een interessante post beschrijft Nicole de Swart waarom requirements analisten te veel waarde hechten aan requirements. Ze komt tot de stelling dat het beter is om bedrijfsdoelen centraal te stellen. Men zou meer moeten focussen op het leveren van business value en de projecten daarop moeten inrichten. Ik kan me wel vinden in deze stelling, sterker nog de stelling is breder toepasbaar. De stelling blijkt namelijk ook toepasbaar bij het plannen en inrichten van de informatievoorziening van organisaties. Bij Solventa wordt dit als uitgangspunt toegepast bij het uitvoeren van een STEP (stategisch & tactisch enterprise planning). Hierbij wordt op basis van de bedrijfsdoelstellingen gekeken welke voorzieningen nodig en/of randvoorwaardelijk zijn om business value te creëren. Het resultaat is een ICT-roadmap en/of informatieplan die weergeeft wanneer bepaalde ontwikkelingen (aka projecten) op voorzieningen noodzakelijk zijn om een bedrijfsdoel te behalen, en dus nodig om business value te creëren. Nicole schrijft verder dat business value vaak een ongrijpbaar begrip is en nauwelijks vooraf meetbaar te maken. Een instrument als STEP geeft de mogelijkheden om projecten op basis van business value te besturen en de samenhang tussen bedrijfsdoelen en voorzieningen te traceren.